نصب کودا در ویندوز

نیازمندی‌های سیستم در کودا

برای استفاده از کودا بر روی سیستم تان، موارد زیر بایستی نصب شده باشد:

  • یک GPU مبتنی بر کودا
  • یک ورژن از ویندوز ساپورت شده
  • یک ورژن از ویژوال استودیو ساپورت شده
  • ابزار NVIDIA CUDA که در سایت  CUDA-downloads موجود می باشد.
 دو جدول زیر لیستی از سیستم عامل ویندوز و کامپایلرهای فعلی را نشان می دهد.

سیستم عامل

Native x86_64

x86_32 on x86_64

ویندوز 8.1

بلی

بلی

ویندوز 7

بلی

بلی

ویندوز سرور 2012 R2

بلی

بلی

ویندوز سرور 2008 R2

بلی

بلی

جدول 1- سیستم عامل ویندوز ساپورت شده در کودا 7.0

 

کامپایلر

IDE

NATIVE X86_64

X86_32 ON X86_64

Visual C++ 12.0

Visual Studio 2013

بلی

بلی

Visual C++ 12.0

Visual Studio Community 2013

بلی

خیر

Visual C++ 11.0

Visual Studio 2012

بلی

بلی

Visual C++ 10.0

Visual Studio 2012

بلی

بلی

جدول 2- کامپایلر ویندوز ساپورت شده در کودا 7.0

 

 

نصب کودا در ویندوز

گام اول: 

اطمینان حاصل کنید که کامپیوتر شما قادر به اجرای کودا می باشد. در ابتدا بهتر است اطمینان حاصل کنید که کارت گرافیک کامپیوترتان مبتنی بر کوداست. به یکی از دو روش زیر می توانید اقدام کنید. کلیدهای ترکیبیWin Key +R  به منظور اجرای پنجرهRun  همزمان فشاردهید. کلمه dxdiag را تایپ کنید. پنجرهProperties DirectX  باز می شود. تبDisplay  را انتخاب کنید. در این قسمت به شما مشخصات کارت گرافیک تان را نشان می دهد.


شکل 1- 6- مشخصات کارت گرافیک

پنجرهPanel Control  را بازکنید. بر روی System دوبار کلیک کنید. در پنجره System Properties بر روی تبHardware  سپس Manager Device کلیک کنید. لیست Display Adaptersرا باز کنید. نام و مدل کارت گرافیک تان را خواهید یافت. 

 

شکل 1- 7- نام و مدل کارت گرافیک

اگر کارت گرافیکی شما از مدل NVIDIA قابل GPU باشد می توانید از سایت زیر آن را بیابید.  

https://developer.NVIDIA.com/CUDA-GPUs

اگر کامپیوتر شما هنوز توانایی اجرای کودا را ندارد، جای نگرانی نیست. شما می توانید برنامه ها را کامپایل و شبیه سازی کنید، ولی سرعت اجرای آنها بسیار کند می باشد.

 

گام دوم: 

نصب ویژوال استودیو: ویژوال  C++بهترین IDE برای ویندوز می باشد.

 

 

گام سوم: 

نصب آخرین درایورNVIDIA : درایور به شما اجازه دسترسی به آخرین ویژگی‌های کارت گرافیک NVIDIA از جمله پشتیبانی کودا را می دهد. به سایت Downloads Driver NVIDIA رفته و سیستم عامل و کارت گرافیک را انتخاب کنید و آخرین درایور را دانلود کنید. بعد از نصب درایور، سیستم خود را Restart کنید.

 

گام چهارم: 

نصبToolkit CUDAوSDK  توسطToolkit CUDA  می توانید برنامه های کودا را کامپایل کنیدSDK  CUDA  شامل نمونه ای از پروژه هایی است که شما می توانید بعد از سوار کردن کودا بر روی سیستم خود آنها را اجرا کنید. به سایت Downloads-CUDA بروید و سیستم عامل خود را انتخاب کنید. سپس، ورژن صحیحی از Toolkit CUDA برای سیستم خود دانلود کنید.

 

شیوه دانلود کودا تولکیت CUDA Toolkit برای ویندوز

 برای دانلود CUDA Toolkit  در قدم اول باید بدانیم که مرجع اصلی اطلاعات سایت انویدیا می باشد که ایران را تحریم کرده است. در نتیجه برای دانلود CUDA Toolkit دو راه حل دارید. اولی که کمی مشکل‌تر است، راه حل نصب فیلتر شکن قوی است. من به شخصه فیلتر شکن Hotspot Shield را پیشنهاد می دهم. دومین راه حل استفاده از نسخه مشابه پیشنهاد شده در سایت های داخلی ایران می باشد.

 از جمله سایت:  www.softgozar.com

نکته: باید توجه کنید که هر نسخه ای از CUDA Toolkit را نمی توانید نصب کنید. منظورم ۶۴ بیتی بودن یا ۳۲ بیتی بودن کودا تولکیت نیست، هر چند این موارد هم باید رعایت شوند. تمامی امکانات سخت افزار GPU یا کارت گرافیک شما بر اساس عددی به نام Compute Capability یا توان محاسباتی بدست می‌آیدتوان محاسباتی بر اساس اعدادی مانند ۱٫۲ و ۲٫۱ و ۵٫۲ و ۶٫۱ توصیف می گردد. عدد صحیح آن نوع تکنولوژی ساخت کارت گرافیک را مشخص می کند و عدد اعشاری میزان قابلیت ها یا تعداد ماژول های محاسبات اعشاری و پهنای باند حافظه و … را مشخص می کند. تنها توجه کنید که اگر عدد صحیح Compute Capability شما ۱ است، شما فقط می توانید از نسخه ۶٫۵ نرم افزار CUDA Toolkit استفاده کنید.

از راه حل دوم که به راحتی می توان نسخه را نصب کرد. ولی اگه فیلتر شکن داشتید و خواستید مستقیما از انویدیا بگیرید، این قدم های ساده را بر می داریم:

در مرحله اول: به آدرس سایت Developer.Nvidia.Com/CUDA-Downloads  رفته و نوع سیستم عامل مورد استفاده را انتخاب می کنیم. در شکل قسمت بالایی صفحه نمایش داده شده (که معمولا غالب افراد از ویندوز استفاده می کنند)

نکته: در حال حاضرآخرین ورژن کودا 9.1 می باشد

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.